ختم نبوت

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

ختم نبوت

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

ختم نبوت

ختم نبوت

ختم نبوت

چه شرایطى اقتضا مى کرد که بعد از حضرت محمد(ص) پیامبر دیگرى با این نام و نشان نیاید و نبوت ختم شود.

پاسخ:

در رابطه با تجدید نبوّت‏ها در دوران قبل از خاتمیت، علل متفاوتى ذکر گردیده است؛ از جمله این که:

الف) پیش از عصر خاتمیت، بشریت به حدى از بلوغ فکرى نرسیده بود که بتواند تمام برنامه تکاملى براى همه ادوار تاریخى را یک‏جا دریافت کند؛ لیکن در دوران خاتمیت بلوغ لازم در این رابطه حاصل گردید.

ب ) در عصر قبل از خاتمیت، بشریت قادر به حفظ کامل کتاب آسمانى و مصون داشتن آن از تحریف نبوده است؛ ولى در دوران خاتمیت بشر چنین بلوغ و توانایى را یافته است. تاریخ کتاب‏هاى آسمانى، بهترین شاهد بر این مدعا است.

دلایل دیگرى نیز در این رابطه وجود دارد که با توجه به آنها به خوبى می‏توان دریافت که تجدید نبوت پس از بعثت حضرت ختمى مرتبت، هیچ لزومى نداشته است؛ زیرا دین کامل با ابزارهاى لازم جهت صیانت و بلوغ فکرى آمد و زمینه براى پیدایش عالمان و مجتهدانى فراهم گردید تا در هر عصرى بر تبیین و تفسیر دین و استنباط احکام آن توانا باشند. با چنین شرایطى نه تنها تجدید نبوت سودى نمی‏بخشد که چه بسا زیانبار و موجب اختلاف و پراکندگى بیشتر ارباب ادیان می‏شود.

بنابراین ختم نبوت نشانه رشد و کمال و بلوغ فکرى اجتماع بشرى است

نتیجه اى که از خاتمیت اسلام  حاصل می‏شود این که اسلام باید از همه ادیان گذشته کاملتر باشد، همه مصالح انسانها در آن رعایت شده باشد و نیز احکام آن به گونه تشریح شده باشد که پاسخگوى تمام نیازهاى ثابت و متغیر و مادى و معنوى انسانها در طول دورانهاى مختلف باشد - همانطورى که چنین نیز هست -

در حدیثى از پیامبر اکرم می‏خوانیم: «ما من شی‏ء یقربکم من الجنه و یباعدکم من النار الا وقد نهیتکم منه و امرتکم به؛ به تمام آنچه شما را به بهشت نزدیک می‏کند، دعوت کردم و شما را از تمام چیزهایى که از آتش دور م کند آگاه کرده و از انجام آن نهى نمودم».

این حدیث شریف در اواخر عمر پیامبر (ص) از ایشان صادر شده است. حضرت على (در ضمن خطبه‏اى در مذمت اختلاف در مبانى دین و تحمیل آراء شخصى به کامل بودن اسلام اشاره کرده و می‏فرماید: «ام انزل اللّه دینا ناقصا فاستعان بهم على اتمامه - ام انزل اللّه سبحانه دینا تاما فقصر الرسول (ص) عن تبلیغه و ادائه؛ آیا خدا دینى ناقص فرو فرستاده و در تکمیل‏آن از آنان استمداد جسته است، و یا اینکه خداوند دین را کامل نازل کرده اما پیغمبر (ص) در تبلیغ و اداى آن کوتاهى ورزیده؟

همچنین در آیه 3 سوره مائده به تمامیت و کامل بودن اسلام اشاره شد: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتى ورضیت لکم الاسلام دینا؛ امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تکمیل نمودم و اسلام را به عنوان آئین (جاودان) شماپذیرفتم» و در جاى دیگر به این نکته اشاره شده که ما هیچ نکته را در قرآن فروگذار نکردیم و آنچه لازم بوده به شما ابلاغ شده است «مافرّطنا فى الکتاب من شی‏ء».

براى آگاهى بیشتر ر.ک: ختم نبوت، شهید مطهرى



برگرفته شده از menbar1.blog.ir

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اعتقادی
برچسب‌ها: دانستنی های اعتقادی

تاريخ : یک شنبه 3 / 11 / 1399 | 9:17 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.