سید ابوالحسن اصفهانی

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

سید ابوالحسن اصفهانی

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

سید ابوالحسن اصفهانی

۲۲۰px



سید ابوالحسن اصفهانی (وفات 1325 ش)
 

یکی از صفات برجسته ایشان صبر و بردباری حیرت انگیز او است، از شهید حاج آقای مصطفی خمینی نقل است که گفته بودند! من کسی را صبورتر از مرحوم آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی نمی شناسم! زیرا که آن مرجع عالیقدر در اوج مبارزاتش علیه سیاست انگلستان در یک روز پرهمهمه به نماز می ایستد و در پشت سر او پسرش مرحوم سید حسن شهید می ایستد و پشت سر آنها هزاران تن از مسلمانان نماز می ایستند در رکعت دوم نماز در حال سجده بودند که ناگهان فریادی بلند شد. سید حسن فرزند آقا را کشتند و بلافاصله صفهای نماز از هم پاشید ولی آن مرجع بزرگ همچنان نمازش را ادامه داد و آن را به پایان رسانید و آنگاه سر برگردانید. و با منظره هولناکی روبرو شد و او دید سر فرزند دلبندش را خائنی به نام علی اردهالی گوش تا گوش بریده است فقط سه بار فرمودند لا اله الا الله و بالاتر اینکه قاتل پسرش را هم عفو نمودند. (69)
سفیر انگلیس به ملاقات آن مرجع با اصرار زیاد می رسد بعد اظهار می دارد که حکومت بریتانیا سلام و تحیات فراوان خود و ملت خود را به ساحت مقدس آن حضرت تقدیم می کند و معروض می دارد دولت انگلستان در جنگ جهانی دوم نذر نمود. چنانکه جرمت (آلمان) را در جنگ شکست داد مبلغی را به شکرانه این پیروزی بر معابد و همچنین به رهبران دینی بزرگ جهان تقدیم نماید اکنون که بریتانیا پیروزی مورد نظر خود رسید در صدد وفاء به نذر خود برآمده است بعد از پایان صحبت سفیر، آن مرجع بزرگ لحظه ای درنگ فرمودند: مانعی ندارد علمای حاضر در مجلس از موافقت غیر منتظره سید در شگفت شدند.
سفیر بسیار خوشحال شد فوراً چکی به مبلغ یکصد هزار دینار عراقی برابر با دو میلیون تومان صادر کرده به سید تقدیم کرد اما سید پس از دریافت چک و اطلاع از مبلغ مندرج در آن فوراً کاغذ کوچکی را که در مقابلش بود برداشته و مبلغ صد هزار دینار عراقی را حواله نمود. و ضمیمه چک تقدیمی دولت انگلستان کرد که جمعاً چهار میلیون تومان شد.
آنگاه فرمود: به اطلاع من رسیده که در این جنگ اکثر لشگریان بریتانیا از مسلمین هند بوده اند که همه شان در جریان آن کشته شده اند و از آنان جز یک مشت زن و بچه بی سرپرست و آواره چیزی باقی نمانده است من به حکم مسئولیت اسلامی بر خود وظیفه می دانم که این ستم دیدگان بی گناه را هرگز فراموش نکنم و این مبلغ را در میان آنان تقسیم می کنیم.
 



آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی مظهر زهد و مجاهدت


ایسنا/اصفهان یکی از شخصیت‌های بنام ایران و اصفهان "آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی" است که در زهد و تقوا و مبارزه با استعمار شهره خاص و عام بود.

یکی از شخصیت‌های بنام ایران و اصفهان "آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی" است که در زهد و تقوا و مبارزه با استعمار شهره خاص و عام بود.

به گزارش ایسنا، منطقه اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی در سال 1284 هجری قمری(1244 شمسی) در دهکده کوچک مدیسه لنجان اصفهان پا به عرصه وجود نهاد. او در اصفهان از محضر استادانی همچون آیت الله کلباسی، آیت الله چهار سوقی، آیت الله درچه‌ای، آیت الله جهانگیرخان قشقایی و... بهره فراوان برد.

این عالم برجسته در جوانی به مخالفت آشکار با سیاست‌های استعماری انگلستان و روسیه ‌پرداخت و در این راه آزار و اذیت‌های فراوانی را متحمل ‌شد. آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی همواره در ایجاد وحدت میان مسلمانان جهان و به خصوص عراق تلاش کرد.

مشهورترین اثر آیت الله اصفهانی، کتاب جامعی در فقه به نام "وسیلة النجاة" است که شامل اکثر مسائل فقهی مورد نیاز مسلمانان آن عصر است. پیکر این عالم بزرگوار در صحن مطهر امیرالمؤمنین علی(ع) در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

برای بررسی بیشتر ابعاد شخصیتی آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی و خدمات این عالم برجسته به جهان اسلام، خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، با علی اکبر کجباف استاد تاریخ دانشگاه اصفهان و محمد حسین ریاحی استاد دانشگاه و اصفهان شناس به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

 

ابوالحسن اصفهانی یک فقیه امامی بود

 

علی اکبر کجباف با بیان اینکه آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی یک فقیه امامی و مرجع تقلید شیعیان بود، گفت: این عالم بزرگ در سال 1244 شمسی در روستای مدیسه لنجان دیده به جهان گشود. ایشان از شاگردان آیت الله صاحب جواهر و شیخ موسی کاشف الغطا بود. دوران تحصیل ابتدایی ابوالحسن اصفهانی در روستای مدیسه لنجان بود و در ابتدای جوانی به حوزه علمیه اصفهان رفت و در مدرسه "نیماورد" به تحصیل مشغول شد.

وی افزود: آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی در این مدرسه در علوم عقلی و نقلی به تحصیل می‌پردازد و بعد از گذراندن سطوح فقه و اصول به محافل درس خارج استادان خود راه پیدا می‌کند و در میان تمام استادان، آخوند ملامحمد کاشانی بیشتر از همه مورد توجه ابوالحسن اصفهانی بوده است.

 

در 24 سالگی به نجف می‌رود

 

این استاد تاریخ دانشگاه اصفهان تصریح‌کرد: از دیگر استادان آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی، آیت الله باقر درچه‌ای، آیت الله میرزا جهانگیر خان قشقایی و آیت الله کلباسی بودند. آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی در سن 24 سالگی و در سال 1308 هجری قمری به نجف می‌رود که در این شهر مقدس به ادامه تحصیل می‌پردازد و از محضر اساتید نجف و از شخصیت‌های شاخصی همچون آیت الله طباطبایی یزدی، محمدتقی حائری شیرازی و آیت الله میرزا حسن شیرازی صاحب فتوای تنباکو بهره‌های فراوانی می‌برد.

 

آیت الله ابوالحسن اصفهانی 10 سال مرجع شیعیان بود

 

کجباف اضافه‌کرد: بعد از فوت آیت الله آخوند خراسانی، مرجعیت شیعه به میرزا تقی شیرازی می‌رسد و آیت الله شیرازی اجازه ارجاع مردم به آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی را می‌دهد. بعد از فوت آیت الله شیرازی، مرجعیت جهان تشیع به میرزا حسین نائینی می‌رسد. پس از چند سال که آیت الله نائینی و آیت الله حائری یزدی فوت می‌شوند، مقام مرجعیت شیعه به آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی در سال 1314 شمسی می‌رسد و این سید اصفهانی به مدت 10 سال مرجعیت شیعیان را برعهده داشت.

 

وی ادامه داد: آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی علاوه بر اینکه مرجع تقلید شیعیان بود، ریاست حوزه علمیه نجف را نیز برعهده داشت و در بین معتمدان بزرگ و محققان فقه و اصول بسیاری شاگرد آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی بودند. از جمله شاگردان آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی، آیت الله سید محمود شاهرودی، آیت الله میرزا هاشم آملی و مرحوم علامه عمری بودند.

 

مبارزه با استعمار از ویژگی‌های بارز این عالم بزرگ بود

 

این استاد تاریخ دانشگاه اصفهان اظهارکرد: آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی در سال 1325 هجری شمسی فوت و بنابر خواست خود ایشان در نجف به خاک سپرده می‌شود.

 

کجباف با بیان اینکه دوران زندگی آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی مصادف با یکی از پر فراز و نشیب ترین مقاطع معاصر ایران است، افزود: در دوران آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی وقایعی همچون جنبش تحریم تنباکو، انقلاب مشروطه، استبداد صغیر، قرارداد 1907 میان انگلستان و روسیه که تقسیم و اشغال ایران را قانونی جلوه می‌داد، جنگ جهانی اول، کودتای 1299 شمسی و روی کار آمدن رضا شاه و استقرار پهلوی اول و انقلاب 1920 عراق اتفاق می‌افتد.

 

وی به ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی اشاره و تصریح‌کرد: از ویژگی‌های بارز شخصیتی ایشان این است که جزء شخصیت‌های بارز علمی و سیاسی بوده است و افکار ضد انگلیسی و مشروطه خواهی داشته و همچنین همکاری نزدیکی با سران مشروطه برقرار کرده بود.

 

کجباف خاطرنشان‌کرد: نظرات آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی نافذ میان علما و شخصیت‌های برجسته سیاسی و روحانی بوده است به طوری که بسیاری از افراد سیاسی و روحانی در مورد مسائل مهم با ایشان مشاوره می‌کردند.

 

آیت‌الله ابوالحسن اصفهانی میان شیعه و سنی وحدت ایجاد کرد

 

همچنین محمدحسین ریاحی درخصوص آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی، اظهارکرد: این روحانی بزرگ یکی از شخصیت‌های بزرگ شیعه محسوب می‌شود که با پشتکار فراوان به حوزه علمیه اصفهان وارد می‌شود و از محضر علمای بزرگ بهره‌های فراوان می‌برد.

 

وی افزود: مرحوم آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی به عتبات عالیات و شهر نجف مهاجرت می‌کند و در آنجا آنقدر بر مقام علمی او افزوده می‌شود که اساتید بزرگ حوزه‌های علمیه ایشان را می‌ستایند.

 

این استاد تاریخ دانشگاه اصفهان، گفت: این عالم بزرگ در عراق با تلاش فراوان توانست میان شیعه و سنی وحدت مثال زدنی به وجود آورد به طوری که اهل تسنن نیز علاقه زیادی به آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی داشتند.

 

ریاحی با بیان اینکه زهد ابوالحسن اصفهانی مورد ستایش خاص و عام بود، افزود: ایشان با صبر و متانت در عراق اختلافات موجود میان فرق مختف اسلامی را حل و فصل می‌کردند و اثر معروفی از خود در فقه به نام "وسیله النجاه" بر جای گذاشتند.

 

در آذربایجان جنبش ضد استعماری برپا کرد

 

وی اضافه کرد: آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی توانست پرچمدار بزرگ تشیع باشد و در زمان اشغال آذربایجان توسط شوروی به صراحت با این اشغالگری به مخالفت برخاست و در آخرین لحظات عمر خود جنبشی در شمال غربی ایران به پا کرد، به طوری که محبوبیت خاص و عام را به دست آورد.

 

این استاد تاریخ دانشگاه و اصفهان شناس، اظهار‌کرد: شخصیت آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی تک بعدی نیست، بلکه ایشان هم در حوزه سیاسی و هم در حوزه علم و فرهنگ دارای شخصیت برجسته‌ای بودند.

 

ریاحی افزود: به دلیل مخالفت‌های صریح ایشان با دولت انگلیس زمانی مورد غضب این دولت استعماری قرار گرفتند، اما هیچگاه به زندان نرفتند.

 

این عالم مجاهد مدافع سرسخت استقلال کشورهای اسلامی بود

 

وی تصریح‌کرد: رسیدگی به امور مسلمانان و توسعه مرجعیت شیعه از اموری بود که آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی در آن نام آور شد. عزت اسلام را حفظ کرد و در پاسخگویی به شبهات دینی در پرورش شاگردان مشهور در عراق اهتمام جدی به خرج داد.

 

این اصفهان شناس، خاطرنشان‌کرد: آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی معروف به "سید اصفهانی" همیشه مدافع سرسخت استقلال کشورهای اسلامی بود به طوری که رنج‌ها و مرارت‌های زیادی را در راه اسلام و احیای موازین اسلامی دید.

 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: طعم خوب بندگی
برچسب‌ها: طعم خوب بندگی

تاريخ : چهار شنبه 10 / 1 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.