نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۲۹ آذر ماه

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۲۹ آذر ماه

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۲۹ آذر ماه

با سقوط نتانیاهو چه تحولاتی در رژیم صهیونیستی به وجود خواهد آمد؟

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

▼حرف روز       

عاقبت سازش با صهیونیست‌ها!

برخی از کشورهای عربی در حالی این روزها به دنبال عادی‌سازی روابط و سازش با رژیم صهیونیستی هستند که حافظه تاریخ به‌خوبی بیان می‌کند که راه سازش عاقبت خوبی را برای ایشان نشان نمی‌دهد. یکی از عبرت‌های تاریخ، انور سادات و مصر است.

با روی کار آمدن انور سادات، مقامات آمريکا از او خواستند تا در ازاي امتيازاتي، راه سازش با رژیم صهیونیستی را در پيش گيرد. آمريکايي‌ها در حقيقت با کشاندن سادات به‌پای ميز مذاکره، به‌اصطلاح صلح وعده حل شدن منازعات و کمک به توسعه مصر را دادند. درنهایت در سال 1978 در استراحتگاه رئيس‌جمهور آمريکا، معروف به «کمپ ديويد»، توافق‌نامه صلح به امضای سران رژيم صهيونيستي و انورسادات رسید.

اشتباه انور سادات در امضاي پيمان كمپ ديويد نه‌تنها به قيمت جانش تمام شد، بلكه اثرات وضعي ديگري را نيز براي آينده خاورميانه به دنبال داشت. حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان، سركوب شديد حركت‌هاي مسلحانه فلسطيني‌ها و نبرد با قواي سوري، همگي اقداماتي است كه به نظر پژوهشگران مسائل خاورميانه، رژیم صهیونیستی مجوز آن‌ها را در كمپ ديويد دريافت كرد.

اکنون بعد از 40 سال؛ مردم مصر طعم عذاب سازش در مقابل رژيم صهيونيستي و آمريکا را مي‌چشند؛ مصر که روزي پرچم‌دار کشورهاي عربي و يکي از تأثيرگذارترين کشورهاي اسلامي بود، امروز اين جايگاه را از دست داده و به بازيگري منفعل در معادلات منطقه‌اي تبديل شده است و البته مردم این کشور نیز اوضاع مناسبی ندارند و عقب‌ماندگی در سرتاسر مصر هویداست.

«فهوي حسين» روزنامه‌نگار مصري که اتفاقاً مشي ضد ايراني دارد، در مقاله‌ای مفصل در مقام مقايسه مصر و ايران چنين مي‌نويسد: «ما و ايراني‌ها بيش از سي سال پيش در فضاي بين‌المللي در يک سطح بوديم. ايراني‌ها راه مبارزه و مقاومت در برابر ابرقدرت‌ها، به‌خصوص آمريکا را انتخاب کردند و ما مسير سازش را برگزيديم. ما هرسال مزد خيانتمان به اعراب را از طرف آمريکا در قالب ۴ ميليارد کمک بلاعوض مي‌گرفتيم و ايراني‌ها از همان اول فشار سياسي، اقتصادي و تحريم و جنگ داخلي و جنگ نابرابر را تجربه کردند... امروز ايران از يک قدرت منطقه‌اي به يک قدرت جهاني تبديل شده که هيچ مشکلي در سطح منطقه و جهان بدون جلب نظر ايران قابل‌حل نيست و کانديداهاي رياست‌جمهوري آمريکا ۶۴ بار هرکدام عبارت ايران را در مناظره تلویزیونی خود به کار مي‌برند. گويي حريفي جز ايران در سطح جهان ندارند». (نویسنده: مصطفی برزکار)

▼گزارش روز              

راهبرد ایران برای حل مسائل افغانستان

طی روز گذشته نشستی بین‌المللی با حضور نمایندگان سازمان همکاری اسلامی و نمایندگان سازمان ملل و برخی کشورها همچون آمریکا، جین، روسیه و ... در راستای حمایت از افغانستان در اسلام‌آباد پاکستان برگزار شد. در این نشست اکثریت وزرای خارجه کشورهای منطقه همچون ایران، عربستان و ترکیه حضور پیدا کرده بودند. همچنین نمایندگان نزدیک به ۶۰ کشور اسلامی برای شرکت در این نشست به اسلام‌آباد سفر کرده‌اند. این اولین نشست بین‌المللی درباره افغانستان از زمان به قدرت رسیدن دوباره طالبان است. در رابطه با این نشست و تأثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران بر تحولات افغانستان ذکر چند نکته ضروری است؛ 1- این نشست‌ها در قالب حمایت از مردم افغانستان و کمک به این کشور جهت جلوگیری از بحران‌های اجتماعی و انسانی است؛ اما بر همگان روشن است که ماهیت این نشست‌ها صرف‌نظر از مسائل انسانی، تأثیرگذاری بازیگران منطقه‌ای و جهانی بر تحولات افغانستان است. 2- از زمان به قدرت رسیدن طالبان، میلیاردها دلار کمک مالی که برای افغانستان در نظر گرفته شده بود، در تابستان امسال به حالت تعلیق درآمده و این نشست به دنبال راه‌حل‌هایی برای کمک‌رسانی به این کشور است. 3- بسیاری بر این باورند که برگزاری این نشست در پاکستان با هدف به رسمیت شناخته شدن طالبان صورت گرفته است. این در حالی است که تاکنون هیچ کشوری دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است. 4- راهبرد جمهوری اسلامی ایران در افغانستان مبتنی بر چند گزاره است: الف) حکومت فراگیر واقعی و مؤثر که همه اقوام و مذاهب افغانستان در آن نقش داشته باشند؛ ب) ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان؛ ج) عدم مداخلات خارجی توسط بازیگران فرامنطقه‌ای و عدم حضور آن‌ها در این کشور؛ د) حل مسائل افغانستان با گفتگوهای بین جریانی. این چهار گزاره راهبردهای اصلی ایران در رابطه با افغانستان است که در صحبت‌های وزیرخارجه در این کنفرانس هم منعکس شد. 5- مسائل کنونی افغانستان و مشکلاتی که این کشور با آن درگیر است ناشی از حضور ۲۰ ساله آمریکا و مداخلات کشورهای خارجی است. اکنون نیز آمریکا در ادامه راهبرد بی‌ثبات‌سازی افغانستان، به دنبال شکل‌دهی هسته‌های داعش در این کشور است‌؛ بنابراین حضور این کشورها در نشست‌های این‌چنینی بیشتر در جهت همان تأثیرگذاری بر مسائل افغانستان است.

در مجموع می‌توان گفت که تحولات افغانستان بر روی سایر کشورها همچون ایران تأثیر مستقیم دارد؛ ازاین‌رو، نقش‌آفرینی تهران در ایجاد ثبات در این کشور ضروری است. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼خبر ویژه                     

بازی در پازل عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها

دو روز پیش به دلیل رسمیت یافتن جام کشورهای عربی، یک بازی نمادین بین ستارگان اعراب و منتخب جهان به میزبانی دوحه قطر برگزار شد.‌ در این بازی آورام گرانت سرمربی سابق چلسی که تابعیت صهیونیستی دارد، مربی تیم منتخب ستارگان بود. یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های برگزاری این بازی عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها بود، به همین دلیل رابح ماجر و ۲ ستاره دیگر فوتبال الجزایر در حمایت از مردم فلسطین، حاضر نشدند در این دیدار شرکت کنند اما مهدی مهدوی‌کیا سرمربی تیم ملی امید ایران در بازی حضور پیدا کرد. پیش‌ازاین نیز مهدوی کیا، پس‌ازاینکه «مسعود شجاعی» و «احسان حاج صفی» مقابل تیم صهیونیستی بازی کرده بودند، در پستی اینستاگرامی از آن‌ها حمایت کرده بود!

▼ اخبار

تخریب روحانی برای فرار از مسئولیت!

حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران، در جمع دبیران استانی این حزب گفت: «بعد از انتخابات [۹۲] آقای هاشمی به آقای روحانی اصرار کرد که آقای عارف را معاون اول خود بگذارد و آقای جهانگیری برود در وزارت کشور، اما ایشان نپذیرفت! آقای هاشمی، آقای خاتمی، آقای سیدحسن خمینی و آقای ناطق از آقای روحانی خواستند که آقای رحمانی فضلی را به‌عنوان وزیر کشور معرفی نکند؛ اما ایشان قبول نکرد. کار به‌جایی رسیده بود که مع‌الأسف اگر آقای هاشمی با آقای روحانی تماس می‌گرفت، پشت خط نمی‌آمد و آقای نهاوندیان را می‌فرستاد که پیام آقای هاشمی را بشنود و به ایشان برساند. چرا همان ابتدا اصلاح‌طلبان با او تعیین تکلیف نکردند؟ عرصه سیاست که محل تعارف نیست! منافع کشور و ملت را که نباید قربانی تعارفات فردی کرد». هرچند روحیات مدیریتی رئیس‌جمهور سابق که در دوره دوساله کرونا از آن تعبیر به مدیریت آکواریومی نیز شد، بر کسی پوشیده نیست، اما اظهارات مرعشی درواقع فرار روبه‌جلو از پاسخگویی به ملتی است که هشت سال معطل شعارهای دل‌فریب این جریان ماند! دولت روحانی دولتی تماماً متشکل از وزرای کارگزارانی و اصلاحاتی بود که نمی‌توان برای رد این حقیقت صغری کبری چید. آن چیزی که عموم مردم از مثلث کارگزاران- اصلاحات- اعتدالیون طی هشت سال گذشته دید، مصداق بارز خودباختگی سیاسی و خوش‌خیالی به دشمن بود که آثار و پیامدهای آن هنوز که هنوز است بر سر کشور سنگینی می‌کند.

حمله سرلیست شکست‌خورده اصلاحات به مراسم‌های مذهبی!

محرم یا فاطمیه و حتی ماه رمضان چندان تفاوتی ندارد. به‌وقت اوج‌گیری مراسم هیئات مذهبی، اصلاح‌طلبان به زبان می‌آیند و درباره هیئت، مداح، سخنران یا انحرافات (!) شکل‌گرفته در عزاداری‌ها گزارش و یادداشت می‌نویسند یا به گفتگو می‌نشینند. در جدیدترین مورد، مجید انصاری سرلیست شکست‌خورده اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم، با حمله به مناسبت‌های مذهبی نظیر محرم و صفر، فاطمیه، مسلمیه و ... کسب‌وکار عده‌ای را در درست کردن مناسبت دانسته و مدعی شده است که این افراد با این مراسم بیزینس می‌کنند! اظهارات شبیه به این از سوی این چهره اصلاح‌طلب مسبوق به سابقه است؛ انصاری در شهریورماه سال 97 و در آستانه ماه محرم آن سال در گفتگو با روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد گفته بود: «مداحان موضوعات را قاطی كرده‌اند»، «كل يوم عاشورا توجیه کارشان شده»، «در كربلا هم هرکس در جايگاه خودش قرار داشت» و «مداحی تبديل به بيزينس پرسود شده است». چهره‌های معمم جریان اصلاحات که طبیعتاً باید بیشتر از احادیث و روایت واردشده درباره این ایام مطلع باشند، متأسفانه سردمدار حمله و هجمه به آیین‌های مذهبی، آن‌هم فقط به دلایل و اهداف سیاسی زودگذر خویش هستند. سوابق این جریان در حملات پررنگ روزنامه‌های زنجیره‌ای در سال‌های حاکمیت دولت اصلاحات و یا هتک حرمت عاشورای حسینی در سال 88 و نامیدن جماعت هتاک به «امت خداجو»(!) در افکار عمومی ثبت شده است.

بازوی قدرتمند ارتش برای تضمین اقتصاد در دریاها

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری‌، معاون هماهنگ‌کننده ارتش در مراسم الحاق ناوشکن الوند و 4 فروند زیردریایی به نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: «در دفاع مقدس 10 هزار کشتی را اسکورت کردیم تا اقتصاد کشور سالم بماند؛ رهبری فرمودند خوب است برای مردم بگویید یکی از نتایج عملیات‌های نیروی دریایی سالم ماندن اقتصاد کشور است و از سال 78 که بحث دزدی دریایی شروع شده است و 5 هزار کشتی توسط نداجا اسکورت شده است همان معنای سالم ماندن اقتصاد کشور را دارد چراکه همت، غیرت، دانش و ولایتمداری نیروی دریایی ارتش پای کار است و نبض تپنده اقتصاد کشور و سلامت آن را تضمین می‌کند. رهبری وقتی آمدند به بندرعباس با کارکنان زیردریایی یونس را دیدار کردند و فرمودند: «وقتی شما در منطقه‌‌ای مختلف حضور پیدا می‌کنید دشمنان مانند زنبور وزوز می‌کنند و از حضور شما در دریاها واهمه دارند».

‌اخبار کوتاه

اظهارات یک نماینده مجلس که خلاف واقع بود!/ دفتر حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در خصوص نقل‌قولی که از این نماینده مجلس در یک سایت خبری منتشرشده، مبنی بر اینکه «آقای رئیسی با حضرت آقا در مورد تک‌تک وزرایی که بنا بود از مجلس بیایند، صحبت کردند و در مورد تک‌تک وزرا اجازه حضرت آقا وجود دارد و اینکه رهبری خواسته بود که نمایندگان استاندار نشوند»، اعلام کرد: «این اظهارات که در یک جلسه دانشجویی بیان‌شده، مستند به چند منبع غیررسمی بود که اطمینان نسبی مبنی بر صحت این انتساب حاصل شده بود؛ اما با تحقیق دقیق‌تر روشن شد انتساب این مطالب به رهبر معظم انقلاب ثابت نیست. لذا بدین‌وسیله اصلاح می‌گردد».

ترس ژنرال صهیونیست از جنگ با ایران!/ «بریک» فرمانده ارشد نیروهای ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی می‌گوید: «در جنگ احتمالی با ایران تعداد بسیار زیادی از نیروهای ما کشته می‌شوند و به‌طور متوسط روزانه ۳۰۰۰ هزار موشک به سمت اسراییل شلیک می‌شود. هم‌زمان نیروهای همسو با ایران در سوریه، یمن، عراق و غزه وارد معرکه می‌شوند و این برای اسراییل بسیار ترسناک است. اگر تل‌آویو هم بخواهد به حملات پاسخ دهد، در اسراییل جنگ داخلی بین یهودی‌ها و اعراب شکل می‌گیرد».

۹۰ درصد تریاک جهان در ایران کشف می‌شود/ دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: «ما در حوزه مقابله، دستاوردهای بسیار خوبی داشتیم که برای دنیا شاید قابل‌باور نبود. ۹۰ درصد تریاک جهان، ۷۰ درصد مورفین جهان و ۲۰ درصد هرویین جهان را ایران کشف می‌کند. سال گذشته حدود ۱۲۰۰ تن مواد مخدر کشف شد که بالاترین میزان کشف در تاریخ ایران و جهان است. تولید مواد مخدر در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۰۰ در کشور افغانستان بیش از ۵۰ برابر شد و طبق اسناد موثق بخشی از این‌ها رسماً توسط هواپیماهای ناتو قاچاق می‌شد و می‌شود».

رشد واقعی درآمدهای مالیاتی در 1401/ معاون سازمان مالیاتی کشور گفت: «رشد واقعی درآمد مالیاتی در بودجه ۱۴۰۱ بیش از ۸۰ درصد است. سامانه پایانه‌های فروشگاهی تا یک سال دیگر تکمیل خواهد شد. در حال حاضر بیش ‌از پنج هزار شرکت صوری و کاغذی شناسایی کردیم، این شرکت‌ها نه‌فقط نظام مالیاتی، بلکه بعضاً سیستم بانکی را هم دور می‌زنند».

پشت پرده اتهام‌زنی مغرب به ایران/ «عمار بلانی» نماینده ویژه الجزایر در امور صحرای غربی و کشورهای مغربی عربی تأکید کرد، گزارش‌های رسانه‌ای مبنی بر حضور نظامیان ایرانی در پایگاه‌های الجزایر در شهر تندوف برای حمایت از جبهه پولیساریو بی‌پایه و اساس است. وی با بی‌اساس خواندن اتهامات رباط علیه تهران مبنی بر حمایت از جنگجویان جبهه پولیساریو، گفت: «ایران به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل شده است، چه رباط و تل‌آویو بخواهند یا نخواهند».

منبع: سایت بصیرت

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: بصیرت
برچسب‌ها: اخبار روزانه ، اخبار و تحلیل ها ، خبر ویژه ، اخبار کوتاه

تاريخ : چهار شنبه 30 / 9 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.