برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.
مقصد از عبادت و بندگی خدا رسیدن به کلاس تقوا است. مقصد تمام بندگی ها و انجام واجبات رسیدن به کلاس تقوا است. معیار و سنجش پذیرش اعمال به مقدار تقوای آن شخص بستگی دارد یعنی اگر هر چه قدر نماز ما، دعای ما، زیارت ما، حج ما، روزه ی ما، ما را از گناه فاصله انداخت از بدی ها رذائل اخلاقی ظلم خیانت دروغ بدی ها جدا کرد این علامت قبولی است.
کسانی که می خواهند عاقبت به خیر باشند باید اهل تقوا باشند، رهایی از بن بست از دیگر آثار تقوا بود نزول خیر و برکت از آثار دیگر تقوا بود. همه مان اهل تقوا باشیم و جزء متقین باشیم که خداوند متعال متقین را دوست می دارد. محبوب خداوند متعال می توان شد.
خاستگاه فقهی اختلافنظر مراجع در اثبات رؤیت هلال رمضان و شوال
گفت و گو با حجة الاسلام والمسلمین رضا مختاری
رؤیت هلال ماه مبارک رمضان و شوال از جمله مواردی است که در بسیاری از سالها اختلافاتی درباره اثبات آن بروز میکند و معمولا کشورهای اسلامی با اختلاف، رمضان را آغاز و به پایان میرسانند. گاه در ایران نیز اختلافهایی در امر استهلال ماه رمضان و روز عید سعید فطر پدید میآید و مقلدان مراجع عظام بنا به تفاوت نظر مرجع خود، راه و رسم مختلفی را در پیش میگیرند.
مخازن فکری این همه خشونت تکفیری چیست؟ و از کجا نشات و تغذیه می شود؟
سوال
مخازن فکری این همه خشونت تکفیری چیست؟ و از کجا نشات و تغذیه می شود؟
پاسخ
این پرسش جدی مطرح می شود که مخازن فکری این همه خشونت چیست؟ و از کجا نشات و تغذیه می شود؟ در واقع پاسخ های متعارفی که به این دسته خشونت داده شده کافی نبوده اند و در مواردی درست حدس زده شده است. به بررسی این موضوع پرداخته می شود.
این که خداوند می فرماید: آسمان و زمین را در شش روز آفریدیم، مقصود چیست؟
سوال
این که خداوند می فرماید: آسمان و زمین را در شش روز آفریدیم، مقصود چیست؟
پاسخ
قرآن کریم در آیه 38 از سوره ق می فرماید، در این آیه می خوانیم: و لقد خلقنا السماوات و الارض فی سته ایام..؛ همانا آسمان و زمین و آن چه در میان آن دو است، در شش روز )هنگام یا دوره) آفریدیم.
حالا به توضیح آیه توجه کنید: 1.وقتی اراده خداوند بر ایجاد چیزی تعلق گرفت آن چیز همان طور که خداوند اراده کرده است به وجود می آید؛ یعنی اگر اراده کند موجودی در یک لحظه خلق شود، همان می شود که خداوند اراده کرده است و اگر اراده کند موجودی در چند میلیون سال آفریده شود و در همان زمانی که آفریده می شود. 2.مراد از سته ایام (6 روز) شش روز معمولی نیست. می توانید حدس بزنید چرا؟ خوب فکر کنید، زیرا روز و شب معمولی از گردش زمین به دور خودش و به دور خورشید پدید می آید، پس قبل از آفرینش آسمان و زمین، کره زمین و خورشیدی وجود نداشته، تا شب و روز معمولی به وجود آید. مقصود از شش روز، مرحله آفرینش یا شش دوره یا شش بخش از زمان است. ما هم در زبان فارسی گاهی می گوییم روز ولی مقصود ما روز معمولی نیست؛ مثلا می گوییم: دنیا دو روز است دو روزی عمر ارزش ندارد که کسی را اذیت کنی و...آیا به راستی دنیا دو روز است؟ یا عمر دنیا میلیاردها روز از روزهای معمولی است؟! منبع:حوزه نت
چرا آیات منسوخ با وجود از دست دادن اثر خود، از قرآن حذف نشده اند؟! مثل آیاتی که فقط در مکه کاربرد داشته اند. آیا این آیات در آینده ممکن است مصداقی بیابند؟ یا جهت حفظ کل قرآن حفظ شده اند؟ چه هدف و حکمتی در این است؟
سوال چرا آیات منسوخ با وجود از دست دادن اثر خود، از قرآن حذف نشده اند؟! مثل آیاتی که فقط در مکه کاربرد داشته اند. آیا این آیات در آینده ممکن است مصداقی بیابند؟ یا جهت حفظ کل قرآن حفظ شده اند؟ چه هدف و حکمتی در این است
پاسخ
آیات قرآن کریم تنها برای یک هدف نازل نشده است که با رسیدن به همان یک هدف، تاریخ مصرف آنها تمام شود. بلکه برای اهداف متنوع و متعددی نازل شده است که یکی از آن اهداف، حکم تشریعی آیات است، که گاهی حکم تشریعی آیه ای طبق مصلحت الهی نسخ می شود. روشن است که با نسخ شدن یک هدف (حکم تشریعی) اهداف دیگر از بین نمی رود. زیرا اهمیت قرآن، تنها در جنبه تشریعی آن نیست. بلکه جنبه های دیگر قرآن چون: اعجاز بیانی و.. . نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید همیشه ثابت و استوار باقی بماند. افزون بر این، نفس وجود آیات ناسخ و منسوخ در قرآن، سیر تدریجی و مراحل تشریع احکام را نشان می دهد و این خود، ارزش آموزشی و نیز تاریخی، دینی دارد و مراحل تکامل شریعت را بیان می کند.[1]
پی نوشت
[1] ر.ك: محمد هادى معرفت، علوم قرآنى، ص 269. منبع:حوزه نت
در تعداد آیات منسوخ اتفاق نظری دیده نمی شود، بیشتر دانشمندان علوم قرآنی فقط هشت مورد را که بر نسخ آنها دلیل قطعی و اجماع وجود دارد پذیرفته اند. آیاتی که نسخ شده اند، عبارتند از: 1.آیه نجوا (یـأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِذَا نَـجَیتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُواْ بَینَ یدَی نَجْوَکمْ صَدَقَةً)[1] ای کسانی که ایمان آورده اید، هرگاه با پیامبر خدا گفت و گوی محرمانه می کنید، پیش از گفتوگوی محرمانه خود صدقه ای تقدیم بدارید. که به واسطه آیه بعد از آن نسخ گردیده است. 2.عدد مقاتلین (إن یکن مِّنکمْ عِشْرُونَ صَـبِرُونَ یغْلِبُواْ مِاْئَتَینِ وَإِن یکن مِّنکم مِّاْئَةٌ یغْلِبُواْ أَلْفًا مِّنَ الَّذِینَ کفَرُواْ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَّیفْقَهُون)[2] اگر از [میان] شما بیست تن، شکیبا باشند بر دویست تن چیره می شوند، و اگر از شما یک صد تن باشند بر هزار تن از کافران پیروز می گردند، چرا که آنان قومی اند که نمی فهمند. این آیه نیز به واسطه آیه بعدش نسخ گردیده است. 3.آیه امتاع[3] 4.آیه جزای فحشا[4] 5.آیه توارث به ایمان[5] 6.آیات صفح و عفو[6]که با آیه های 39 از سوره حج، 65 از سوره انفال و 15 از سوره توبه نسخ شده است. 7.آیات معاهده[7] 8.آیات تدریجی بودن تشریع قتال.[8]
پی نوشت ها
[1] مجادله، آیه 12. [2] انفال، آیه 65 . [3] بقره، آیه 240. [4] نساء، آیه 15و16. [5] انفال، آیه 72. [6] جاثیه، آیه 14، بقره، آیه 109. [7] نساء، آیه 90 و 92- انفال، آیه 72. [8] ر.ك: محمد هادى معرفت، التمهید فى علوم القرآن منبع :حوزه نت
چرا افراد منتقد به حج، زمانی که موضوع مسافرت های خارج از کشور به ترکیه و آنتالیا و امثال آن، و یا مناسبت هایی چون شب یلدا ، ولنتاین و مناسبت های این چنینی _که عده ای هزینه های سرسام آوری را برای خرید بسته های ولن تاین و خرس و شکلات و رستوران و کافه می کنند_ می شود نمی گویند که پول این ها را بدهید به فقرا و وقتی پای معارف اسلامی مثل حج می شود یاد فقرا می افتند؟
با اعلام زمان ثبت نام حج تمتع سال 1397 هجمه هایی از سوی گروه های مختلف علیه هزینه کردن برای این عمل واجب الهی شروع شده است.
ثروت و سرمایه ای که در اختیار انسان قرار می گیرد حقوقی را بر او واجب می کند. شریعت مقدس اسلام برای اداره جامعه، تعدیل ثروتها، رفع نیازهای عمومی، تقویت روحیه نوع دوستی و مانند اینها، در اموال انسان حقوقی قرار داده است که بعضی از آنها مثل زکات و خمس، واجب و بعضی مانند انفاق و صدقه و قرض الحسنه مستحب است.
إِنَّ عِدَّةَ الشهُّورِ عِندَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شهَرًا فىِ كِتَابِ اللَّهِ یَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ مِنهْا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَالِكَ الدِّینُ الْقَیِّمُ فَلَا تَظْلِمُواْ فِیهِنَّ أَنفُسَكُمْ؛[۱] شمار ماهها در نزد خدا، در كتاب خدا از آن روز كه آسمانها و زمین را بیافریده، دوازده است. چهار ماه، ماههاى حرامند. این است شیوه درست. در آن ماهها بر خویشتن ستم مكنید.
مساله نجس بودن سگ، غیر از حرمت نگهداری از آن است. نگهداری از سگ برای کسانی که استفاده عقلایی از آن ندارند، کراهت شدید دارد؛ و در روایات، امری ناپسند دانسته شده است. بنابراین نگهداری سگ برای نگهبانی و شکار، و سگی که امروزه مورد استفاده پلیس و نیروهای امداد می باشد، مکروه نیست. البته این به معنای عدم نجاست این سگ ها نمی باشد.
چرا در نماز، خانمها باید عقبتر از آقایان بایستند؟
یکی از آدابی که در مسأله موضوع چگونگی ایستادن خانمها و آقایان در نماز مطرح شده و البته اختلافنظرهایی هم در اینباره بیان شده، تقدم ایستادن آقایان بر خانمها در نماز میباشد. بعضی از مراجع معظم تقلید حکم به لزوم عقب ایستادن خانم ها داده اند. اما بعضی دیگر از مراجع این حکم را لازم ندانسته و فرموده اند: اگر جلوتر از مرد هم بایستد اشکال ندارد، ولی بهتر است زن عقب تر از مرد بایستد و بعضی دیگر عقب تر ایستادن زن از مرد را احتیاط مستحب دانسته اند و بعضی هم جلوتر ایستادن زن و یا مساوی با مرد ایستادن زن را مکروه می دانند.
استاد تفسیر حوزه علمیه با طرح این سؤال که چرا باید از فقها تقلید کنیم گفت: برخی تقلید شرعی را بد جلوه میدهند در حالی که تقلید در احکام تقلید از یک فرد متخصص در امور دین است.
چرا باید زن پس از طلاق و یا فوت همسرش عده نگهدارد؟
اگر چه همه احکام دارای فواید و منافعی برای رشد فردی و اجتماعی انسان است، اما مهمترین حکمت آن بندگی خداوند متعال است که در حاکمیت قوانین ابلاغی او (شرع) بر مملکت وجود تجلی مییابد.
مبحث زیر از سخنان آیة الله مکارم شیرازی برگرفته شده است.
در آیات متعددی از قرآن کریم با شدّت با شراب برخورد شده و مصرف آن ممنوع اعلام گردیده است. طبق آیه 219 سوره بقره، نوشیدن شراب گناه بزرگى است، هر چند براى عدّه اى از مردم در خرید و فروش آن منافع و سودى وجود دارد، ولى هنگامى که سود و زیان آن مقایسه مى شود، زیانش بیشتر و بزرگتر از سود آن است: «(یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ قُلْ فِیهِمَا إِثْمٌ کَبِیرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا): درباره شراب و قمار از تو سؤال مى کنند، بگو: «در آن دو گناه و زیان بزرگى است; و منافعى (از نظر مادّى) براى مردم در بر دارد; ولى گناه آنها از نفعشان بیشتر است».
در آیه شریفه دیگر مشروبات را منافى با نماز مى شمرد، و به مسلمانان اجازه نمى دهد در حال مستى به نماز بایستند: «(یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاَ تَقْرَبُوا الصَّلاَةَ وَأَنْتُمْ سُکَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ); اى کسانى که ایمان آورده اید! در حال مستى به نماز (و جماعت در مسجد) نزدیک نشوید، تا بدانید چه مى گویید».(نساء، 43)
یکی از احکام حج آن است که حاجی باید در هنگام طواف جانب چپ بدنش به سمت کعبه باشد. سمت چپ قرار دادنِ کعبه یکی از واجبات طواف است که ترک عمدی یا سهوی آن موجب باطل شدن طواف می شود.
عالمان علوم دینی و تجربی هر یک فلسفه و اسرار خاصی را برای آن برشمرده اند که ذیلا برخی از آنها را ملاحظه می کنید:
برخی گفته اند: علت این که کعبه باید در جانب چپ طواف کننده باشد آن است که این حالت ناظر به این حقیقت است که فرد می باید با توجه به معنا و حقیقت طواف، سمت چپ بدن خویش را که نماد اعتقاد و عملکرد اصحاب شمال(یسار) است، به طرف کعبه محصور و محدود کند و راه را بر بینش و روش باطل شیطان ببند.(1)
داستانهای حجاب : پاسخ عالم مسلمان به زن مسیحی در مورد حجاب
يکى از علماء اسلام مى نويسد: روزى يک زن مسيحى با شوهرش پيش من آمد و گفت : من از اسلام مسائلى را فهميده ام و از دستورات و قوانين آن که مترقى است در شگفت و حيرتم و به آن علاقه مندم ، ولى بخاطر يکى از دستورات آن ، من هنوز به اسلام گرايش پيدا نکرده ام ، و درباره آن با شوهرم و عدّه اى از مسلمانان بحث و گفتگو نموده ام که متأسفانه پاسخ قانع کننده اى نشنيده ام ، اگر شما بتوانيد مرا قانع کنيد من به دين اسلام مشرف شده و مسلمان خواهم شد. من گفتم : آن دستور کدام است ؟! زن مسيحى گفت : دستور حجاب است. چرا اسلام حجاب را براى زن لازم دانسته؟ و چرا به او اجازه نمى دهد که مثل مرد بدون حجاب از خانه بيرون بيايد؟ سپس بنا کرد به ايراد و انتقاد کردن ، که حجاب مانع رشد و ترقى زنان ، و سبب عقب ماندگى در جامعه است .
اسلام برخلاف ساير اديان (كه تعليمات آنها براساس انزوا و كنارهگيرى از اجتماع بنا شده، مانند نصرانيت و برهمنى و بوداييت و يا تنها به تربيت طايفه و نژاد خاص چشم همت دوخته باشد، مانند يهوديت) سازمان تعليم و تربيت خود را يك سازمان اجتماعى جهانى قرار داده است كه سعادت انسان را در زمينۀ مدنيت كه هرگز انسان از وى مستغنى نيست، با ايجاد و اتفاق كامل ميان افراد تأمين كند، و تشكيل مجتمعى را در نظر گرفته كه جزء تشكيلدهندۀ آن يك انسان خالص متميز، بوده باشد، و با سير تكاملى خود سعادت انسان را صددرصد به دست آورد.
درباره لزوم حلال زاده بودن مرجع تقلید توضیحاتی بفرمایید .
پرسش
درباره لزوم حلال زاده بودن مرجع تقلید توضیحاتی بفرمایید .
پاسخ
بررسی پیرامون مساله مورد نظر،برای کسانی که با روش شناسی ( Methodology ) فهم منابع دینی و منطق استنباط احکام آشنایی کافی ندارند، کاری به غایت دشوار است . در عین حال به طور فشرده و گذرا مطالبی را تقدیم می داریم . درباره لزوم حلال زاده بودن مرجع تقلید چندمحور اساسی باید توجه قرار گیرد : 1- نصوص دینی ؛در مجامع روایی شیعه و سنی روایات بسیار زیادی ، درباره مسایل مربوط به ( ( ولدالزنا ) ) وارد شده است . این روایات در بیش از یکصد مجمع روایی نقل شده است که به خاطر کثرت منابع ناچار به ترک ذکر آن هستیم . از جمله این منابع کتاب شریف ( ( وسایل الشیعه ) ) است که ده ها روایت درباره ( ( ولدالزنا ) ) آورده است . در این جا تنها به ذکر چند نمونه اکتفا می شود : 1- امام صادق ( ع ) : ( ( خمسه لایومون الناس علی کل حال ... و ولدالزنا؛ پنج دسته درهیچ شرایطی امامت بر مردم نکنند : ... و زنازاده ) ) ، ( وسایل الشیعه ، ج 8، ب 14، ص 321 ) . 2- حضرت علی ( ع ) : ( ( لایصلین احدکم خلف المجنون وولدالزنا؛ هیچ یک از شما به دیوانه و حرامزاده اقتدا نکند ) ) ، ( همان ) . 3- ( ( زرار بن اعین عن ابی جعفر ( ع ) قال سمعته یقول لاخیر فی ولدالزنا...؛ زراربن اعین گوید : از امام باقر
چرا باید مقلد از یک مرجع تقلید کند، در حالی که تمام مراجع اعلم هستند ومی توان در مسایل شرعی به آنها رجوع کرد؟
پرسش
چرا باید مقلد از یک مرجع تقلید کند، در حالی که تمام مراجع اعلم هستند ومی توان در مسایل شرعی به آنها رجوع کرد؟
پاسخ
از نظر علمای شیعه هر گاه از بین مجتهدین یک نفر در همه ابواب و موضوعات فقهی اعلم باشد، تقلید از او در همه آن ابواب و موضوعات لازم است . اگر از بین مجتهدین یک مجتهد در یک باب و مجتهد دیگری در باب دیگری اعلم باشد تقلید از هر دوی آنها در آن بابی که اعلم می باشند لازم است که به آن ( تجزی در اعلمیت ) یا ( تجزی در تقلید ) می گویند .تذکر : تقلید از مجتهد اعلم -چه به صورت مطلق و چه به صورت تجزی - به فتوای بعضی از مراجع واجب و به فتوای بعضی احتیاط واجب است ، که هر کس باید به رساله عملیه مرجع خود رجوع کند .ثانیا" ) اگر دو مجتهد از نظر قدرت استنباط مساوی باشند ولی نسبت به مجتهدین دیگر اعلم باشند، تقلید از هر یک از آن ها جایز است و مردم در تقلید ازهریک از آن دو مخیرند .تذکر : بعضی از مراجع تخییر مقلد از دو مجتهد مساوی را تخییر ابتدایی می دانند ؛ یعنی در ابتدا مقلد می تواند از یکی از آن دو تقلید کند،ولی بعد از تقلید از یکی دیگر نمی تواند به مجتهد مساوی دیگر رجوع کند .بعضی دیگر از مراجع ، این تخییر را استمراری می دانند ؛ یعنی مقلد همیشه مختار است که از هر یک از آن دو تقلید کند به هر حال مقلد بایددر این زمینه به رساله عملیه مرجع فعلی خود رجوع کند.و اعلم به معنی داناترین ، از بین مجتهدین است و نمی شود که همه اعلم باشند.;
اجتهاد یعنی چه و سابقه تاریخی آن در استنباط احکام چگونه است؟
پرسش
اجتهاد یعنی چه و سابقه تاریخی آن در استنباط احکام چگونه است؟
پاسخ
اجتهاد یعنی کوشش عالمانه با متد صحیح، برای درک مقررات اسلام، با استفاده از قرآن، روایات، اجماع و عقل. و اجتهاد و تفقه که نیروی محرکه اسلام نام گرفته، یکی از موجبات جاوید ماندن اسلام است، زیرا از همین راه می توان حکم هر موضوعی را از قرآن و روایات استخراج کرد و به این وسیله از قوانین دیگران بی نیاز بود.