برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.
از اوایل تاریخ بشرتا کنون روزه با نگرش متفاوتی وجود داشته و در فرهنگ های مختلف به روشها وبا اهداف متفاوت اجرا میشود (ای اهل ایمان روزه بر شما مقرر شد چنانکه بر امت های گذشته مقرر شده بود، باشد که پرهیزکار شوید. سوره بقره آیه183). روزه عبارت است از امتناع از تمام یا بعضی از انواع غذاها در یک مدت زمان تعیین شده. روزه ممکن است با هدف غیر اعتقادات مذهبی ویا بر اساس اعتقادات مذهبی باشد.
در راستای کمک به تحقق این مهم بر آن شدیم تا فرازهایی از معارف و نکات موجود در هر جزء از قرآن کریم را به با تکیه بر تفاسیر معتبر اسلامی به مانند المیزان و نمونه و نیز بحثهای تفسیری حضرت آیت الله جوادی آملی تنظیم کرده و به مقدار حوصله یک مقاله کوتاه به شما خوانندگان گرامی تقدیم نماییم.
سوال :آیا قضای روزه ماه رمضان و کفاره آن باید پی در پی انجام شوند؟ پاسخ:لازم نیست قضای روزه ها پی در پی باشد، ولی در کفاره – چنانچه دو ماه روزه گرفتن را اختیار کند – باید سی و یک روز را پی در پی بگیرد.
سوال :آیا قضای روزه ماه رمضان و کفاره آن باید پی در پی انجام شوند؟
پاسخ:
لازم نیست قضای روزه ها پی در پی باشد، ولی در کفاره – چنانچه دو ماه روزه گرفتن را اختیار کند – باید [۱] سی و یک روز را پی در پی بگیرد.
[۱]. آیت الله مکارم: بنابر احتیاط واجب.
برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج ۲، موسسه اطلس تاریخ شیعه، ص ۲۷۳٫
سوال: آیا پول کفاره روزه را می توان به فقیر داد؟ پاسخ: دادن پول کفاره به فقیر کفایت نمی کند، خواه کفاره بیماری باشد یا کفاره افطار عمدی؛ مگر این که اطمینان داشته باشد آن نیازمند به وکالت از او طعام می خرد.
سوال: آیا پول کفاره روزه را می توان به فقیر داد؟ پاسخ: دادن پول کفاره به فقیر کفایت نمی کند، خواه کفاره بیماری باشد یا کفاره افطار عمدی؛ مگر این که اطمینان داشته باشد آن نیازمند به وکالت از او طعام می خرد.
————– منبع: امام، تحریر الوسیله، ج ۳، الکفارات، ص ۲۳۰، م ۲۰؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س۸۰۱؛ بهجت، استفتائات، ج ۲، س ۲۹۰۰ و استفتا؛ سبحانی، احکام جوانان، م ۳۵۳؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج ۳، م ۷۷۶؛ صافی، هدایه العباد، ج ۲، الکفارات، م ۲۰؛ مکارم، استفتائات جدید، ج ۱، با استفاده از س ۲۹۱ و ۲۹۲٫ برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج ۲، موسسه اطلس تاریخ شیعه، ص ۲۷۷٫
مقدمه: تنها راه کمال و ترقی انسان، ارتباط و پیوند معنوی با ذات اقدس الهی است و از این رهگذر است که انسان می تواند اوج قله کمال انسانی را فتح کند و به صفات و خصلتهای انسانی آراسته گردد و به مقام قرب الهی راه جوید.
این آیه شریفه یا به تعبیر بهتر این جمله مبارک «استعینوا بالصّبر و الصّلوة» در قرآن -در سوره بقره- در دو جا تکرار شده است: یکی خطاب به اهل کتاب است که میفرماید: «و استعینوا بالصّبر و الصّلوة و إنّها لکبیرة إلّا علی الخاشعین»؛ یکجا هم خطاب به مؤمنین است که میفرماید: «یا أیها الّذین امنوا استعینوا بالصّبر و الصّلوة إنّ اللَّه مع الصّابرین».
بد نیست دوباره نسخهائی را که آقایان در سه آیه قرآن قائل شدهاند بشماریم، تا بازیگری با کلام خدا برایمان روشنتر بشود: 1- جمله: (و علی الذین یطیقونه) الخ ناسخ جمله: (کتب علیکم الصیام) است. 2- جمله: (فمن شهد منکم الشهر فلیصمه) ناسخ حکم (و علی الذین یطیقونه) است. 3- جمله: (شهر رمضان) ناسخ جمله (ایاما معدودات) است. 4- جمله: (ایاما معدودات) الخ ناسخ (کتب علیکم الصیام) است. (مترجم)
سوال: آیا مسافر می تواند روزه مستحب بگیرد؟ پاسخ: خیر، روزه مستحب در سفر جایز نیست؛ مگر در شهر مدینه که برای برآورده شدن حاجت می تواند سه روز روزه مستحب بگیرد و لازم است روز چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه باشد.
منیت و عبودیت دعا مظهر بندگیِ در مقابل خداوند و برای تقویت روح عبودیت در انسان است؛ و این روح عبودیت و احساس بندگی در مقابل خداوند، همان چیزی است که انبیای الهی از اول تا آخر، تربیت و تلاششان متوجهِ این نقطه بوده است که روح
دعا قالاللَّه الحکیم فی کتابه: «و إذا سَألَک عبادی عنّی، فإنّی قریبٌ اجیب دعوة الدّاع إذا دعان. فلیستجیبوا لی وَ لیؤمنوا بی لعلّهم یرشدون».
در دعا، سه چیز نهفته است که این سه چیز، فواید و دستاوردهای دعاست. دعایی نیست که از دو تاىِ این سه چیز، خالی باشد؛ چه دعاهای مأثور که از معصومین علیهمالسّلام رسیده است و چه دعاهایی که یک انسان، خودش از روی طلب و نیاز به خدای خود عرض میکند. دو چیز حتماً در این دعاها هست. و اما بعضی دعاها، سه چیز (یک چیز دیگر) علاوه بر این دو چیز دارند که این سه چیز، خیلی مهم است.
دعا دوم: شناخت دومین چیزی که در دعا وجود دارد، معارف است؛ و این مخصوص دعاهایی است که از معصوم به ما رسیده است. امام سجّاد علیهالصّلاة والسلام «صحیفه سجّادیه» را بهصورت دعا تنظیم فرموده و اصلاً دعا خوانده است اما این
اسلام، در راستای کمک به تحقق این مهم بر آن شدیم تا فرازهایی از معارف و نکات موجود در هر جزء از قرآن کریم را با تکیه بر تفاسیر معتبر اسلامی به مانند المیزان و نمونه و نیز بحثهای تفسیری حضرت آیت الله جوادی آملی تنظیم کرده و به مقدار حوصله یک مقاله کوتاه به شما خوانندگان گرامی تقدیم نماییم.
آیتالله مکارم شیرازی و آیت الله سبحانی به استفتائاتی پیرامون «روزه ماه رمضان در دوران شیوع کرونا» پاسخ گفتند که متن سؤال و پاسخ این مراجع تقلید شیعیان بدین شرح است:
آیت الله مکارم شیرازی : در صورتی که واقعاً روزه گرفتن خوف ضرر داشته باشد (آن هم بهتصدیق اطبای حاذق و متدین)، در این صورت میتوانند روزه نگیرند، البته مبادا اشخاص این موضوع را بهانهای برای روزهخواری قرار دهند.