وی افزود: بر اساس بروکراسیهای حاکم، یک وزیر حتی نمیتواند سایر وزارتخانهها را با خود همراه کند که شاهد مثال این مسئله نیز نامه اخیر آقای دکتر نمکی به رئیسجمهور بود که در آن نامه از برخی ناهماهنگیها ابراز گلهمندی کرده و رئیسجمهور را در این زمینه فرا خوانده بود و یا شاهد بودیم که قوه قضاییه به شکل مستقل وارد شد و خطاب به وزیر بهداشت اعلام کرد که در صورت دریافت گزارشی از ستاد ملی مبارزه با کرونا به سرعت اقدامات لازم را انجام خواهد داد. این موضوع به این معنا است که ستاد ملی مبارزه با کرونا در سطحی نیست که در ذیل آن نمایندگانی از ستادکل نیروهای مسلح، قوه قضاییه و نهادهای مربوط به سایر ارگانها حضور داشته باشند. بنابراین این گلایه وجود دارد که چرا علیرغم تجربهای که در این مدت به دست آمده سطح ستاد ملی مبارزه با کرونا ارتقا پیدا نمیکند.
سلیمینمین خاطرنشان کرد: البته بحثهای دیگری نیز در زمینه مدیریت مبارزه با ویروس کرونا مطرح است؛ از جمله مسئله چگونگی مدیریت مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در سطح ملی که تحت شعاع شیوع این ویروس قرار گرفتهاند. در صورت عدم مدیریت درست این حوزهها ما نمیتوانیم تنها با بیان این مطلب که مردم برای پیشگیری از شیوع کرونا از خانهها بیرون نیایند، از گسترش این ویروس جلوگیری کنیم ما باید برای اقناع افکار عمومی بتوانیم ابتدا دغدغههای اجتماعی و اقتصادی آنها را برطرف کنیم که برای مرتفع کردن این نیازها حتما لازم است که ستاد ملی مقابله با کرونا از تمامی اختیارات لازم برخوردار باشد.
این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: همچنین در زمینه ایجاد محدودیت در مبادی ورودی و خروجی شهرها یک عدم مدیریت به چشم میخورد و شاهد هستیم که در این مبادی تعدادی از پرسنل پزشکی با لباسهای مخصوص ایستادهاند و تنها کاری که از دست آنها بر میآید این است که از مسافران درخواست کنند تا برای حفظ جان خود از سفر کردن منصرف شوند. در صورتی که اگر ما از تمامی امکانات کشور از جمله نیروهای مسلح و نیروی انتظامی برای حضور در مبادی ورودی و خروجی شهرها استفاده کنیم تا با قاطعیت جلوی تردد مسافران را بگیرند بدون شک شاهد مدیریت بهتر شرایط فعلی خواهیم بود.
- دبیر شورای عالی امنیت ملی بهترین گزینه برای ریاست ستاد ملی مقابله با کرونا است
وی گفت: با توجه به مواردی که به آنها اشاره شد در شرایط کنونی فردی فراوزارتخانهای همچون دبیر شورای عالی امنیت ملی بهترین گزینه برای ریاست ستاد ملی مقابله با کرونا است. چراکه دبیر شورای عالی امنیت ملی با توجه به جایگاه حقوقی که دارد، قادر است علاوه بر بسیج امکانات تمامی وزارتخانهها برای مقابله با کرونا، از ظرفیت نیروهای مسلح و قوه قضاییه نیز برای مدیریت بهتر امور استفاده کند. چراکه مصوبات شورای عالی امنیت ملی در حقیقت مصوبات حاکمیتی محسوب میشود و تمامی دستگاهها موظف به اجرای آن هستند.
سلیمی نمین با تاکید بر اینکه شیوع فراگیر ویروس کرونا در سطح کشور دارای ابعاد سیاسی است، تصریح کرد: اشراف مسائل سیاسی قطعاً در حیطه تخصص وزیر بهداشت به عنوان رئیس فعلی ستاد ملی مبارزه با کرونا نیست، در حالی که دبیر شورای عالی امنیت ملی اشراف کاملی به ابعاد سیاسی شیوع کرونا در کشور دارد و در اتخاذ تصمیمات به این امر مهم نیز توجه میکند. امروز یکی از مسائل مهمی که مطرح میشود این است که عوامل دشمن میتوانند چه تاثیرات منفی در سرعت شیوع ویروس کرونا در سطح کشور داشته باشند.
وی افزود: گسترش ویروس کرونا در سطح ملی به مراتب از بمب گذاری در یک نقطه از کشور با اهمیتتر است، چرا که دربرگیری بسیار بالاتری دارد. همچنین یکی از مسائلی که در ستاد ملی مبارزه با کرونا باید از دید امنیتی مورد بررسی قرار میگرفت مسئله ابتلا حدود ۲۳ نفر از نمایندگان مجلس است که به نسبت کل مبتلایان در کشور آمار بسیار بالاتری است. متاسفانه آمار فوتیهای در میان مسئولان عالی رتبه در مقایسه با سایر کشورهای درگیر با این ویروس بسیار بالا است که این مسئله باید مورد بررسی قرار گیرد. این مسئله میتواند به عنوان یک شاخص مطرح باشد که عدهای با شیوع این ویروس در میان مسئولان کشور در پی تضعیف سیستم مدیریتی کشور هستند.
این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد:در صورتی که دبیر شورای عالی امنیت ملی ریاست ستاد ملی مبارزه با کرونا را در اختیار داشت قادر بود تا دستگاههای امنیتی کشور را مامور پیگیری این مسئله کند که آیا آغاز شیوع این بیماری از شهری مانند قم با برنامه قبلی صورت گرفته است یا خیر و یا اینکه چرا باید این ویروس به سرعت در میان نمایندگان مجلس شیوع پیدا کند؟
سلیمینمین افزود: همچنین در بحث قرنطینه کردن شهرها شاهد بودیم که ستاد ملی مبارزه با کرونا تنها قادر است افکار عمومی را توصیه به سفر نکردن کند در حالی که اگر ریاست این ستاد در دست دبیر شورای عالی امنیت ملی بود میتوانست بر اساس اختیارات قانونی، دستگاهها را موظف به اعمال قرنطینه کند. همانطور که در کشور چین شاهد این مسئله بودیم که با قرنطینه به موقع مرکز شیوع کرونا این کشور موفق شد تا پس از چند هفته روند شیوع در سراسر چین را ابتدا کنترل و در حال حاضر نیز نزولی کند. بنابراین لازم است که هرچه سریعتر سطح ستاد ملی مبارزه با کرونا بالا برود.
وی گفت: یکی دیگر از مسائلی که در ارتباط با نحوه مدیریت ستاد مبارزه با کرونا قابل تامل است، این است که چرا این ستاد برخلاف دیگر کشورها آماری از افراد مراجعه کننده به مراکز درمانی و یا افرادی که دارای شرایط وخیمی هستند، ارائه نمیدهد، در صورتی که بیان آمار دقیقی از مراجعین مشکوک به ویروس کرونا که آزمایش آنها منفی اعلام شده میتواند به مدیریت جو روانی جامعه کمک کند.
سلیمی همچنین با انتقاد از برخی گزارشها که در روزهای اخیر در بخشهای خبری صداوسیما پخش شده و به موضوع کرونا پرداخته است، گفت: یکی از دستورالعملهایی که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا داده شده این است که با ساخت برنامههای مختلف جامعه را از اضطراب ناشی از شیوع ویروس کرونا دور کند اما نباید دیگر این مسئله را تبدیل به شوخی و طنز کرد. متاسفانه برخی از خبرنگاران صداوسیما خیال میکنند که برای تهیه گزارشی طنز به بیمارستانها رفتهاند در حالی که به هیچ عنوان فضای واقعی بیمارستانهایی که درگیر این ویروس هستند، چنین شرایطی حاکم نیست. بنابراین در این قضیه نقد جدی به سیاست صداوسیما حاکم است که البته این موضوع نیز به سطح کنونی مدیریت ستاد ملی مبارزه با کرونا باز میگردد.
نظرات شما عزیزان: