برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.
علم تأكيد مى كند كه ميوه ها و سبزيها تأثير خاصى در بسيارى از بيماريها دارند، از اينرو پزشكان خوردن آن را بخصوص براى بيماران ريوى و مبتلايان به نقرس و مانند آنها توصيه مى كنند.
داستانهای ائمه: امام صادق (ع): مقایسه طب اسلامی و طب جالینوس
طبيبى نصرانى خدمت حضرت صادق (عليه السلام ) رسيد عرض كرد يابن رسول الله آيا در كتاب پروردگار شما و سنت پيغمبرتان از طب چيزى ذكر شده. فرمود:
آرى در كتاب خدا اين آيه (كلوا و اشربوا و لا تسرفوا )بخوريد و بياشاميد ولى زياده روى نكنيد.
اما در سنت پيغمبرمان حضرت رسول (صلى الله عليه و آله و سلم) فرموده: الحمية من الاكل راءس كل دواء و الاسراف فى الاكل راءس كل داء؛ خوددارى از غذا سرآمد و پيشترين دارو است براى صحت، زياده روى در خوراك نيز مايه و سبب همه امراض است.
مرد نصرانى از جا حركت كرده گفت:
والله ما ترك كتاب ربكم و لا سنة نبيكم شيئا من الطب لجالينوس؛ به خدا سوگند كتاب خدا و سنت پيغمبر شما جائى براى طب جالينوس نگذاشته.(1)
طب الصادق عليه السلام (تغذيه و خوراكى ها در فرهنگ طب الصادق )
این کتاب خواندنی توسط دکتر محمد دریایى از میان احادیث امام صادق علیه السلام گردآوری شده است. نویسنده در مقدمه کتاب میگوید:
در طول تاریخ علم پس از پیامبر اعظم اسلام صلیاللهعلیهوآله و حضرت مولى الموحدین حضرت على علیهالسلام هیچ یك از نوابغ جهان و بزرگان علم و دانش بشرى به اندازهى امام جعفر صادق علیهالسلام براى جامعهى انسانى مفید فایده و بهرهورى از خوشههاى نبوغ بشرى نبوده است.
از بهترین طبیبان هند است سرزمینی که در زمان او در علم طبابت حرف اول را می زند و گوبا به دربار منصور خلیفه عباسی امده است تا هنر سرزمینش را به رخ خلیفه عباسی بکشد . با اعتماد به نفس و مغرورانه سخن می گوید و در بین سفارشهای طبی اش به خلیفه، گاهی یکی از کتابهای چندی را که به زبان هندی است و نوشته گذشتگان و معاصرین اوست به خلیفه معرفی می کند و برای تایید گفتارش بخشی از کتاب را برای خلیفه می خواند.
بیع حاجب می گوید: روزی طبیبی هندی در مجلس منصور کتاب طب می خواند در حالی که امام صادق علیه السّلام در آنجا حضور داشت چون از قرائت مسائل طب فراغت یافت به امام ششم علیه السّلام گفت: دوست داری از دانش خود به تو بیاموزم؟
بدون تردید، علوم حضرات معصومین علیهم السلام اکتسابی نیست وآن چه از ذهن شفاف و نورانی آن بزرگواران انعکاس می یابد،اشعه هایی از انوار الهی است که از پیامبر خاتم(ص) تا معصوم چهاردهم(عج)
امام صادق عليه السلام : سوراخ بينى ، در پايين آن قرار داده شده است تا بيمارى (عفونت )هايى كه از مغز فرود مى آيد، از آن پايين بيايد و بوها از آن بالا برود و به مشام برسد، در حالى كه اگر اين سوراخ در بالاى بينى بود، نه بيمارى اى از آن به زير مى آمد و نه بويى را حس مى كرد. قلب ، قرار داده است تا نگذارد حرارت در قلب ، جاى گيرد و به نابودى بينجامد؟
افزایش ۱۸ درصدی خطر ابتلاء به سرطان با مصرف آبمیوههای غیرطبیعی
مصرف آبمیوههای غیرطبیعی در سراسر جهان افزایش یافته است؛ این امر با خطر چاقی مفرط همراه است که به نوبه خود به عنوان یک عامل خطر جدی برای بسیاری از سرطانها به حساب میآید.
طی چند دهه اخیر مصرف آبمیوههای غیرطبیعی (از قبیل: نوشیدنیهای شیرین شده با شکر و نوشیدنیهای شیرین شده مصنوعی) در سراسر جهان افزایش یافته است؛ این امر با خطر چاقی مفرط همراه است که به نوبه خود به عنوان یک عامل خطر جدی برای بسیاری از سرطانها به حساب میآید.
توصیههای جالب و خواندنی طب سنتی درباره صبحانه، ناهار و شام/ آیهای از قرآن که نشان از اهمیت وعده صبحانه دارد
به نظر میرسد در طب سنتی، ناهار، مخصوصا در فصول گرم سال جایگاه ویژهای ندارد و بیشتر به صبحانهی کامل و شام سر شب سفارش شده است.
هضم غذا در طب سنتی به عهده قوه هاضمه و حرارت غریزی است به همین دلیل نخوردن غذا در شب باعث هجوم حرارت به رطوبت بدن و باعث از بین بردن رطوبت و سوخت بدن به سمت خشکی و چربی میشوند و به همین خاطر توصیه میشود در اوایل ساعات شب یا حتی عصرگاه شام مصرف شود؛ و ناهار در طب سنتی جایگاهی ندارد و در صورتی که میل به صرف ناهار دارید از غذاهای زودهضم از جمله میوهها و سبزیجات فصل و انواع سالاد در ظهر میتوانید استفاده کنید.
آنچه دین مبین اسلام در اختیارمان قرار داده ، عین زندگی و قوانین آن روشنگر راه است .
در آیات قرآن واحادیث نبوی آنچه لازمه زندگی دیروز و امروز است، بیان شده که ازآن جمله می توان به مقوله غذا و خوردن اشاره نمود . احادیث متعددی درباره انواع غذاها وآداب خوردن از امام صادق (ع) موجود است. از آن جمله می توان به حدیثی در مورد تقسیم بندی مواد غذایی بر اساس مبدأ تولید آنها اشاره نمود که می فرمایند: انه ذکر ما یحل اکله و ما یحرم بقول مجمل فقال اما مایحل للانسان اکله مما اخرجت الارض فثلاثة صنوف من الاغذیة صنف منها جمیع صنوف الحب کله کالحنطة و الارز و القطینة و غیرها و الثانی صنوف الثمار کلها و الثالث صنوف البقول والنبات فکل شی من هذه الاشیاء فیه غذاء للانسان و منفعة و قوة فحلال اکله و ما کان منها فیه المضرة فحرام اکله الا فی حال التداوی به واما.....
طب اسلامی، شربتی را با نام شربت امام صادق (ع) معرفی نموده است که پایه آن بر مبنای مویز بوده و خواص فراوانی دارد که در همین راستا قصد داریم تا امروز به معرفی مویز و فواید آن در روایات و همچنین معرفی شربت امام صادق (ع) بپردازیم، پس پیشنهاد میکنیم با ما همراه باشید.
مویز
به حبههای درشت خشک شدهی انگور سیاه، "مویز" گفته میشود. این عضو خشکبار در واقع همان کشمش است که از نظر شکل ظاهری و رنگ با کشمش متفاوت، ولی از نظر خواص تا حد زیادی شبیه آن است. معمولا مویز تهیه شده از انگور قرمز مجلسی یا انگور شاهانی بهتر است.
بيع حاجب مي گويد: روزي طبيبي هندي در مجلس منصور كتاب طب مي خواند در حالي كه امام صادق عليه السّلام در آنجا حضور داشت چون از قرائت مسائل طب فراغت يافت به امام ششم عليه السّلام گفت: دوست داري از دانش خود به تو بياموزم؟
سوالات طبی و پاسخ های امام صادق(ع)
حضرت فرمود: نه زيرا آنچه من مي دانم از دانش تو بهتر است
طب اسلامی، شربتی را با نام شربت امام صادق (ع) معرفی نموده است که پایه آن بر مبنای مویز بوده و خواص فراوانی دارد که در همین راستا قصد داریم تا امروز به معرفی مویز و فواید آن در روایات و همچنین معرفی شربت امام صادق (ع) بپردازیم، پس پیشنهاد میکنیم با ما همراه باشید.
بيع حاجب مي گويد: روزي طبيبي هندي در مجلس منصور كتاب طب مي خواند در حالي كه امام صادق عليه السّلام در آنجا حضور داشت چون از قرائت مسائل طب فراغت يافت به امام ششم عليه السّلام گفت: دوست داري از دانش خود به تو بياموزم؟
سوالات طبی و پاسخ های امام صادق(ع)
حضرت فرمود: نه زيرا آنچه من مي دانم از دانش تو بهتر است
امام صادق عليه السلام : عربى باديه نشين كه او را ((قُلَيْبْ)) مى گفتند و آبريزش چشم داشت ، نزد پيامبر (ص) آمد. به او فرمود: ((اى قليب ! مى بينم چشمانت آبريزش دارد. بر تو باد سرمه ى اِثمِد، كه روشنايى چشم است )). امام صادق عليه السلام : سرمه ى اِثمِد، چشم را جلا مى دهد، موى بر مى روياند و اشك ريزش را مى برد. امام صادق عليه السلام : سرمه ، مو بر مى روياند، اشك ريزش را مى خشكانَد، آب دهان را گوارا مى سازد و ديده را جلا مى دهد. امام صادق عليه السلام : سرمه ، مو بر مى روياند، ديده را تيزى مى بخشد، و انسان را بر طولانى ساختن سجده يارى مى رساند. مسواك زدن امام صادق عليه السلام : بر شما باد مسواك زدن ؛ چرا كه ديده را جلا مى دهد. امام صادق عليه السلام : مسواك زدن ، اشك ريزش را مى برد و ديده را جلا مى دهد.
اشاره به حكمت نهفته در چشم امام صادق (ع)- در مناظره با طبيب هندى -: پيشانى ، از مو تهى است ، از آن رو كه محل رسيدن نور به چشمان است ؛ و در آن چين و چروك قرار داده شده است ، بدان سبب كه عرق فرو ريخته شده از سر را در خود، محبوس سازد و مانع رسيدن آن به چشمان شود، تا بدان وقت كه انسان ، عَرَق خويش را پاك كند، آن سان كه نهرهاى زمين ، آب ها را در خود محبوس مى سازند.
الكافى - به نقل از سعيد بن جناح ، از يكى از وابسته هاى امام صادق (ع)-: (امام (ع) ) چند خرمايى خواست و خورد. سپس فرمود: ((اشتهايى نداشتم ؛ امّا ماهى خورده بودم )) . سپس فرمود : ((هر كس در حالى بخوابد كه ماهى خورده و در پى آن ، چند خرما يا مقدارى عسل نخورده است ، تا صبح ، رگِ سستْ اندامى بر او غلبه خواهد داشت )).
كوتاه كردن سبيل و ناخن در هر جمعه امام صادق عليه السلام : در هر جمعه ، اندكى از سبيل و ناخن هاى خود را بگير و اگر هم چيزى نداشته باشد، آن را (كمى ) بساى ، ديوانگى ، جذام و پيسى به تو نمى رسد. آبى كه از دهان كودك مى ريزد امام صادق (ع)- در بيان نعمت هايى كه خداوند متعال به انسان بخشيده است -: امّا آن آبى كه از دهان كودكان مى ريزد، خود، موجب بيرون رفتن رطوبتى است كه اگر در بدن هايشان مى مانْد، در آنان پديده هايى گران رُخ مى داد. چنان كه مى بينيد برخى كسان رطوبت بر آنان غلبه يافته و آنان را به مرز پخمگى ، ديوانگى و آشفته عقلى و بيماريهاى مختلف ديگرى چون : سست اندامى و كَج دهانى و همانند آنها رانده است . از اين روى خداوند، آن رطوبتى را كه در خردسالى از دهان كودكان فرو مى ريزد، زمينه ى سلامت و تندرستى آنان در بزرگسالى قرار داده ، و بدين سان ، بر خلق خويش به آنچه از آن آگاهى نداشته اند، منت نهاده و بدانچه از شناختش فرو مانده اند، به ايشان لطف كرده است . اگر نعمت هاى خداوند بر خويش را مى شناختند، اين شناخت ، ايشان را از فرو غلتيدن به نافرمانى او باز مى داشت . پس پاكا خدايى كه چه نعمت هاى گرانى داده و بر سزاوران و ناسزاواران ، ارزانى داشته است . او از آنچه بى عقيدگان مى پندارند، بسيار والاتر و فراتر است !