تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 35870
بازدید دیروز : 136836
بازدید هفته : 35870
بازدید ماه : 358151
بازدید کل : 10749906
تعداد مطالب : 16946
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 24 / 9 / 1398

امّا حكمت تلاوت قرآن این است كه انسان، قرآن را به گونه ای تلاوت كند كه معبود را مشاهده نماید. مرحله نازله مشاهده معبود آن است كه در صفحه ضمیر و قلب عابد، چیزی جز علاقه به معبود نباشد. و انسان می تواند به خوبی تشخیص دهد كه آیا در قلبش چیزی جز خدا هست یا نه؟

امام سجاد(سلام الله‌علیه) فرمود: «لو مات من بین المشرق والمغرب لما استوحشت بعد أن یكون القرآن معى»[ كافی، ج 2، ص 602] اگر همه مردمی كه بین مشرق و مغرب عالم وجود دارند از بین بروند و كسی روی زمین نباشد و من تنها باشم، چنانچه قرآن با من باشد هرگز احساس وحشت نمی كنم.

یعنی اگر همه عالم كافر شوند و قرآن با من باشد هرگز احساس ترس نمی كنم. مرگ در حقیقت همان مرگ روح است و انسان كافر حقیقتاً مرده است. از نظر قرآن كسانی زنده اند كه دین خدا را قبول كنند: (لینذر من كان حیاً ویحق القول علی الكافرین).[ سوره یس، آیه 70]

حضرت می فرماید: اگر همه كافر شوند برای ما تفاوتی ندارد ما از هیچ كس هراس نداریم چون انسان در نبرد با كافر، چیزی را از دست نمی دهد كه جبران پذیر نباشد تنها از عالم محدودی به جهان ابد پر می كشد و این جای نگرانی ندارد؛ كسی كه برای انتقال از عالم طبیعت به ماورای آن هراسی ندارد، از كفر جهانی هم واهمه ای به خود راه نمی دهد.

حكمت عبادت آن است كه عابد معبود را در ضمیر خود مشاهده كند طی این راه نیز محال نیست بلكه شرایط، آداب و احكامی دارد تلاوت قرآن نیز عبادت است. برای این كه به مرحله مشاهده معبود راه یابیم باید تا می توانیم بر چشم و گوش خود كنترل داشته باشیم، هر كس باید مواظب باشد كه جز وظیفه شرعی چیزی انجام ندهد محیط كار و محیط منزل را با غفلت از خدا آلوده نسازد.

وقتی انسان قرآن تلاوت می كند، آنگاه كه صاحب كلمات آن را با چشم دل مشاهده كرد، به حكمت تلاوت قرآن رسیده است. 

از دیگر آثار تلاوت قرآن 

در میان كلمات گهربار پیشوایان معصوم(علیهم السلام) فواید بسیارى براى قرائت قرآن مى توان یافت كه بخشى از آن چنین است:

1. خداوند، به قرائت كننده قرآن، پاداشى بزرگ خواهد داد. پیامبراكرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: «هركس براى رضاى خدا و آگاهى عمیق در دین، قرآن بخواند، ثواب ملائكه و انبیا و رسولان را خواهد داشت.»[1]

2. بالا رفتن مقام و درجه قارى در بهشت: «حفص گوید: از امام كاظم(علیه السلام) شنیدم كه مى فرمود: درجات بهشت به اندازه آیات قرآن است. به قارى گفته مى شود: بخوان و [در مراتب بهشت] بالا برو. سپس مى خواند و مقامش بالا مى رود.[2]»
3. آمیخته شدن قرآن با گوشت و خون قارى: امام صادق(علیه السلام) فرمود: «هر جوان مۆمنى كه قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خونش آمیخته خواهد شد.[3]»

4. صفاى دل: پیامبراكرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: «بدون شك این دل ها زنگار مى گیرد; هم چنان كه آهن زنگ مى زند. عرض شد: صیقل آن به چیست؟ فرمود به قرائت قرآن.»

5 . استجابت دعا: امام باقر(علیه السلام) فرمود: «دعا را هنگام چهار چیز غنیمت بشمارید: قرائت قرآن و ... ».[4]

6 . نورانى شدن خانه: پیامبراكرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: «خانه هاى تان را با تلاوت قرآن نورانى كنید ... .»[5]

7. افزایش بركت خانه: امام صادق(علیه السلام) از امیر مۆمنان على(علیه السلام) چنین نقل مى كند: «خانه اى كه در آن قرآن تلاوت و یادى از خدا شود، بركتش زیاد شده، ملائكه در آن جا حاضر مى شوند و شیاطین را دور مى كنند ... .»[6]

8 . بهترین عبادت: پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمود: «بهترین عبادتِ امتِ من، تلاوت قرآن است.»[7]

9. بخشش گناهان، نوشته شدن حسنه و پاك شدن گناهان.[8]

10. تخفیف عذاب از پدر و مادر: امام صادق(علیه السلام) مى فرماید: «هر كس قرآن را تلاوت كند، چشمانش روشنایى مى یابد و از پدر و مادرش عذاب كم مى شود، هرچند كافر باشند.»[9]

11. بارورى ایمان:[10]

12. روشنایى چشمان: پیامبر اكرم(ص) مى فرماید: چشم درد داشتم، به جبرئیل شكایت كردم، گفت: پیوسته به قرآن نگاه كن.[11]  

 پی نوشت ها : 

 [1] وسائل الشیعه، ج 6 ، ص 184.

[2] وسائل الشیعه، ص 187.

[3] كافى، ج 2، ص 568 .

[4] همان، ص 448.

[5] بحارالأنوار، ج 89 ، ص 200.

[6] كافى، ج 2، ص 575 .

[7] وسائل الشیعه، ج 6 ، ص 168.

[8] كافى، ج 2، ص 575 و 584 .

[9] بحارالانوار، ج 89 ، ص 202.

[10] غررالحكم، ص 112.

[11] بحارالانوار، ج 89 ، ص 202.


منابع :

مرکز بین المللی اسراء

پایگاه معارف قرآن


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: معارف قرآن
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی