پیامرسانها یکی از پر استفادهترین فناوریهای وابسته به اینترنت هستند که سالانه میلیونها نفر در سراسر دنیا از آنها استفاده میکنند. مدلهای بسیاری از این پیامرسانها تاکنون تولید شدهاند، اما تنها تعداد محدودی توانستهاند راه خود را به زندگی روزمره افراد باز کنند.
علاوه بر نسخههای خارجی، پیامرسانهای داخلی مدتی است وارد رقابت شدهاند. از این پیامرسانها میتوان به ایتا، آیگپ، بله، سروش و موارد دیگر اشاره کرد. هر کدام از این پیامرسانهای داخلی به روش خودشان در تلاش هستند تا کاربران بیشتری به خود جذب کنند. پیامرسانهای داخلی نیز مانند هر برنامه دیگری دارای نقاط قوت و نقاط ضعف هستند.
اما سوال اصلی اینجاست که آیا این پیامرسانها توانستهاند تمام نیازهای کاربران خود را رفع کنند؟ ما در این گزارش سعی کردهایم با پرسوجو از چند کاربر مختلف به برخی از این موارد بپردازیم و انتقادات و پیشنهادات تعدادی از آنها را مطرح کنیم.
سرعت پایین پیامرسان و تاخیر در عملکرد
یکی از ویژگیهای بسیار مهم یک پیامرسان، سرعت آن است. این که پیامها با تاخیر ارسال و دریافت شوند یکی از واضحترین ضعفهاست که به راحتی قابل تشخیص است. متاسفانه در بعضی پیامرسانهای داخلی این ضعف وجود دارد. حتی گاهی پیامهای متنی نیز با تاخیر ارسال میشوند. البته نباید این مسئله را فراموش کرد که پیامهای دریافتی در گروهها نیز بعضی مواقع دیر به گوشی کاربر ارسال میشوند. این مشکل واقعا برای یک پیامرسان ناخوشایند است و میتواند به راحتی کاربر را از ادامه استفاده از آن باز دارد. مسئولان و طراحان پیامرسانهای داخلی باید به فکر تحولی عظیم در این زمینه باشند، زیرا تقریبا در همه آنها این مشکل وجود دارد. از جامعه آماری ما افراد زیادی از این مشکل یاد کردند به همین دلیل نیز سرعت پایین پیامرسانها داخلی اولین گزینهای بود که به آن پرداختیم.
کیفیت پایین نسخه ویندوز
بیشتر پیامرسانها اکنون از فضای ابری پشتیبانی میکنند. این بدان معناست که کاربر میتواند با استفاده از دستگاههای مختلف و صرفا با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور از پیش تعیین شده وارد حساب خود شود و به اطلاعات یکسانی در همه پلتفرمها دسترسی داشته باشد. یکی از نسخههای ثانویه هر پیامرسان، ویندوز است. این نسخه برای کسانی که از پیامرسان خود استفاده بیشتری میکنند، مهمتر و کارآمدتر است، زیرا میتوانند اطلاعات خود را در همه زمانی در دسترس داشته باشند. اما برعکس پیامرسانهای خارجی، نمونههای داخلی در این زمینه مشکلات فراوانی دارند. گاهی اوقات این مشکلات به قدری زیاد است که کاربر از استفاده از آنها دست میکشد. مشکلات نسخه ویندوز پیامرسانهای داخلی در بخشهای مختلفی از جمله ارسال و دریافت پیام متنی، پیام تصویری و از این قبیل موارد است. همین مشکل باعث شده است که کاربران این پیامرسانها محدود شده و نتوانند از فضای ابری تعریف شده برای آنها استفاده کنند.
عدم وجود قابلیت ورود دو مرحلهای
امنیت در یک شبکه اینترنتی یکی از مهمترین فاکتورها است. برای ایجاد این مسئله در شبکههای اجتماعی مختلف، اکنون مدتی است که قابلیت جدیدی به نام ورود دو مرحلهای اضافه شده است. این قابلیت حساب کاربران را از ورود افرادی غیر از خود شخص مصون میدارد. روش کار قابلیت ورود دو مرحله این است که علاوه بر رمز اول که باید آن را حفظ باشید، عبارتی دیگری برای شما ارسال میشود که تنها با وارد کردن آن میتواند به حساب کاربری دسترسی داشته باشید. با این روش دیگر نباید نگران از دست رفتن اطلاعات بود. اما نکته قابل تامل اینجاست که بیشتر پیامرسانهای داخلی دارای این قابلیت نیستند. همین امر باعث میشود کاربران کمتری به آنها اعتماد کنند، زیرا هنگام بودن در نرمافزار احساس امنیت نمیکنند. فعال سازی این قابلیت یکی از مهمترین کارهایی است که باید توسعهدهندگان پیامرسانهای داخلی به فکر آن باشند، زیرا میتوانند به این روش توجه افراد بیشتری را به خود جلب کنند.
عدم وجود قابلیت تماس صوتی و تصویری
از ویژگیهای بسیار خوب پیامرسانهای خارجی امکان برقراری تماس صوتی و تصویری است. این قابلیت بیشتر برای کسانی کاربرد دارد که در کشور دیگری زندگی میکنند و هزینه تماس معمولی بسیار بیشتر میشود. پیامرسانی مانند واتساپ این کار را با بهترین کیفیت انجام میدهد و به همین دلیل کاربران بسیاری به صورت روزانه در حال استفاده از آن هستند. اما در پیامرسانهای داخلی این قابلیت دیده نمیشود. به نظر نمیرسد اضافه کردن این قابلیت کار بسیار سختی باشد. باید دید که دلیل توسعه دهندگان برای اضافه نکردن این قابلیت چیست؛ اما باید بدانند که تماس صوتی و تصویری یکی از مورد انتظارترین قابلیتها برای پیامرسانهای داخلی است.
رابط کاربری کپی شده و بدون خلاقیت
عدم وجود خلاقیت در طراحی بعضی از پیامرسانها به یکی از واضحترین مشکلات آنها تبدیل شده است. پیامرسانهای داخلی باید از خلاقیت خود بیشترین استفاده را بکنند تا بتوانند با نمونههای بینالمللی به رقابت بپردازند. یکی از مشکلاتی که بیشتر پاسخدهندگان به سوالهای ما به آن اشاره کرده بودند، مسئله شباهت بسیار زیاد پیامرسانهای داخلی به نمونههای خارجی بود. توسعه دهندگان باید متوجه این مسئله باشند که اگر پیامرسان آنها کپی یک نمونه خارجی است، چرا کاربر باید از آن استفاده کند. کاربران اگر با امکانات، طراحی و موارد منحصر به فرد روبهرو شوند، تمایل بیشتری برای استفاده از پیامرسانهای داخلی خواهند داشت.
بیاعتمادی کاربران نسبت به امنیت پیامرسانها
میتوان گفت اصلیترین دلیل مردم برای استفاده نکردن از پیامرسانهای داخلی عدم احساس امنیت در آنها است. نکته مهم این مسئله این است که پیامرسانهای داخلی چه کاری برای جلب اعتماد کاربران خود میکنند. برای مثال همانطور که در چند گزینه قبلی گفتیم قابلیتهای امنیتی در این پیامرسانها تعبیه نشده و کاربران نمیتوانند اعتماد کافی به آنها داشته باشند. یکی از اصلیترین وظایف توسعه دهندگان ایجاد کردن این حس امنیت است زیرا با این کار افراد بیشتری به پیامرسانهای داخلی جذب میشوند.
سخن آخر
در آخر باید بگوییم که تقریبا همه افراد قبل از استفاده یک محصول از خود میپرسند چه دلیلی برای این کار وجود دارد. این دقیقا همان سوالی است که توسعه دهندگان پیامرسانهای داخلی باید به آن پاسخ دهند. اگر توسعه دهندگان پیامرسانهای داخلی قصد دارد کاربران بیشتری از نرمافزار آنها استفاده کند، باید بتوانند نیازهای افراد را برطرف نمایند. اگر کاربران متوجه شوند ویژگیهای منحصر به فردی در پیامرسانهای ایرانی وجود دارند که میتوانند تجربه کاربری را برای آنها بهتر از گذشته کنند، افراد زیادی به سمت این برنامههای متمایل میشوند. میتوان کلید اصلی این مسیر را خلاقیت دانست.
گزارش از مصطفی عسگری
نظرات شما عزیزان: